Thursday, January 16, 2014

Perihal Kangkung dan Ekonomi

Dah lama aku tak update blog ni, maklum la sibuk sikit + takde ilham untuk menulis, maaf yer semua. Perihal kangkung memang tengah hangat diperkatakan kat medium sosial, dan bagi mereka yang masih tak tahu, boleh tgk:



Kata-kata dan tingkah laku DS Najib memang kadang-kadang kurang bijak, walaubagaimanapun dalam hal ni, apa yang aku lihat ialah kegagalan masyarakat dalam memahami isi sebenar yang cuba disampaikan DS Najib. Kangkung ni hanyalah sebagai contoh dan kenyataan "harga turun, taknak puji kerajaan..." ni lebih pada sarcasm.

Isi sebenar yang cuba disampaikan ialah bukan kerajaan yang menetukan atau mengawal harga. Betul ker? Ni yang perlu kita kaji. Kalau bukan kerajaan, siapa yang menentukan harga? Pasaran sebenarnya yang menentukan harga. Contoh, kalau ikan sikit, harganya akan jadi mahal, tapi kalau banyak, jadi murah.

Tapi dari jangka masa panjang, kenapa kita hanya boleh lihat kenaikan sahaja? Turun kadang-kadang tapi naiknya lebih. Apa puncanya? Sebab peniaga atau kerajaan? Atau pesalah yang sebenar bukan dari kalangan mereka.

Setiap persoalan, ada jawapannya. Untuk menjawab persoalan ni, kita kena pahamkan sistem matawang yang kita guna pakai seharian untuk urusan jual beli. Kalau baca buku mengenai hal ni, kebanyakkan daripada kita takkan paham, tapi kita beruntung kerana ada pihak yang berusaha untuk memudahkan pemahaman kita. Tonton:



Dah nampak? Siapa yang bersalah sebenarnya menyebabkan kenaikan harga barangan seharian kita? Siapa yang menyebabkan lambakan matawang? Bank? Dah betul tu, tapi sistem ni akan hanya berfungsi dengan lebih baik dan pesat dengan penglibatan satu lagi pihak, yang menyebabkan pertambahan matawang berlaku dengan lebih pantas. Siapa?

KITA, masyarakat sendiri.Tak caya? Ok, kalau nak beli kereta macam mana? Kebanyakan akan meminjam dari bank. Bila kita meminjam bank, tanpa kita sedari, kita sebenarnya akan menjadi penyebab pertambahan matawang di pasaran (Kalau tak paham, sila tonton video semula). Tu baru kereta, belum lagi rumah, kad kredit, personal loan dan macam-macam lagi loan lagi yang wujud. Dan berapa ramai orang yang terjebak dengan sistem ni (kalau bahasa kasar, sistem ni juga dikenali sebagai sistem riba')? Ramai tak? Ramai... kebanyakan daripada kita, mak ayah kita, pakcik makcik kita.

Tanpa kita sedar, KITA sendiri yang menyebabkan kenaikan harga (inflasi), KITA sendiri yang menginaya diri kita sendiri, dan KITA sendiri yang menginaya orang lain.

Sabda Rasulullah SAW dari Ibn Mas’ud r.a.: “Sesungguhnya Riba walaupun lumayan (dari sudut kuantiti) tetapi hasilnya ia akan membawa kepada sedikit dan papa.” (HR Ahmad; Al-Hakim mengatakannya sahih, Ibn Hajar mengatakan sanadnya hasan (Fath al-Bari, 4/399)


15 comments:

Hiburan Mancing said...

ah dunia politik banyak janji janji yang tak jadi bukti :/

pengobatan osteoarthiritis secara efektif said...

artikelnya real banget,,dunia politik memang selalu mengumbar janji

Ania said...

Salam kenal! Saya dari team Kumpulbagi. Saya baru menemukan blognya - menarik:)
Jika Anda mau mempromosikan blognya lagi dan share kabar berita dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya.
Coba servis kami tanpa registrasi:) jika ada pertanyaan, hubungi saya aja: dewi.aja@kumpulbagi.com

aryh884 aryh884 said...

台中徵信社價格,出軌,工商徵信,外遇,財務公司
徵信協會 ,合法徵信社,免費法律諮詢,外遇徵兆,
台中徵信社,免費諮詢律師,法律諮詢,徵信,徵信社,抓姦,花蓮徵信社,徵信社工作
心理醫生,捉姦,新竹徵信社,徵信社收費,徵信公司
基隆徵信社,捉猴,尋人徵信社,女人徵信社,合法徵信社,外遇徵兆,法律諮詢免費
外遇搜證,徵信社推薦,尋人啟事,徵信社工作,台中徵信社,女人徵信社
蒐證,女人徵信,桃園徵信社,婚外情,法律諮詢
徵信社工作,財產徵信,第三者,尋人查址
彰化徵信社,台中徵信,免費法律諮詢,雲林徵信社工作,出軌
合法徵信社,法律諮詢,免費法律諮詢,律師,婚姻挽回,徵信社價格
台中徵信公司,通姦,離婚,婚姻,高雄徵信社
外遇解析,女人徵信社,外遇抓姦,法律諮詢服務,
免費法律諮詢,外遇蒐證

CARA MENGHILANGKAN BENJOLAN DI VAGINA said...

ijin nyimak aja yaa, semoga artikelnya bermanfaat

Obat Diabetes Melitus Paling Ampuh said...

selamat siang, ijin berkunjung dan berkomentar yaa,
semoga iformasinya dapat bermanfaat dan menjadi kebaikan di bulan suci Ramadhan ini, aamiin

sherlina halim said...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : asianbet77@yahoo.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
http://asianbet77.com/

obat radang panggul said...

artikelnya bagus dan asik dibaca,,, sukses selalu sob

Ramdani Rahman said...

sorry I helped to establish the link.
your website is very good and this article is very useful.
good luck and always success for your blogging.
OBAT PSORIASIS
OBAT PENGHANCUR POLIP RAHIM
OBAT BENJOLAN DI VAGINA
PENGOBATAN HERBAL ALTERNATIF TERBAIK
GREEN WORLD GLOBAL

Obat Untuk Mengeraskan Penis said...

nice post gan

CARA MENGHILANGKAN BERCAK PUTIH said...

sorry I helped to establish the link.
your website is very good and this article is very useful.
good luck and always success for your blogging.

QnC Jelly Gamat said...

Kamulah satu satunya yang ternyata mengerti aku maafkan aku selama ini yang sedikit melupakanmu http://obatgagaljantung.web.id/

bodet bey said...

mantap euy kangkung :g terima kasih atas info yang sangat unik dan beda ini

Obat Tradisional Yang Sangat Efektif Menyembuhkan Penyakit Hepatitis

bodet bey said...

terimakasih infonya !! sukses selalu dengan karyamu

obat-herpes-yang-halal-dan-ampuh

bodet bey said...

Terima kasih informasinya lumayan bisa menambah wawasan :*

Obat Panu Yang Paling Manjur Sedunia

Post a Comment