Wednesday, November 23, 2011

Malique featuring Jamal Abdillah – Aku Maafkan Kamu

Video lagu ni telah dikongsikan oleh 3 kawan aku di facebook. Lagu ni memang best, bahasa dan susunan ayat yang cantik dan mempunyai maksud-maksud yang bermakna. Apa-apapun, Aku Maafkan Kamu..

 

Malique featuring Jamal Abdillah – Aku Maafkan Kamu Lyrics

aku minta maaf di atas segala perbuatanku. ternyata kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan

(intro) (jamal abdillah)

ada teratak di hujung kampung

bawah cermin kopak ada kotak

tersembunyi dalamnya ada tempurung

sembunyi bawahnya katak melalak

(chorus) (jamal abdillah)

aku maafkan kamu

tak perlu kita bertemu

cukup kau tahu

yang aku

maafkan kamu

tolong teruskan hidup

jangan sebut namaku

verse 1 (malique)

atur sepuluh daktil batal yang batil

detik dua usul ditutup satu lagi tampil

dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil

minta diisolasi dari dalil busuk jahil

aspirasi tak serasi dengan suara bunyi

inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi

surat wasiatnya atas paksi dalam rumi

minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni

mana cepat terbang atau warna gelang tangan

buah fikiran aneh tergantung di persimpangan

halusinasi susuli ketandusan ihsan

ubat parut auditori kesan artileri insan

gagal dikesan

chorus

verse 2 (malique)

timbul tenggelam, timbul tenggelam

acapkali terpendam, acapkali tersergam

cermin muka kopak penuh bintik hitam silam

ini bukan lagu rindu ini madah dendam

kutimbang tanpa neraca di awal usia

kudihukum masuk neraka oleh manusia

minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu

jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu

maafkan mereka, mereka tidak tahu

mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu

mereka tidak fasih malah fasik guna kata

kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa

maafkan mereka, mereka tiada nilai

ibu bapa lalai dari kecil dah diabai

tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti

kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati

(sample)

kenapa awak tak pukul mereka?

saya tak suka pada keganasan

chorus

verse 3 (malique)

jangan ahli sihir seru nama maharaja

nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma

guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara

kalau terpelajar sila guna hak miranda

pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam

hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham

mereka mula kiri, aku kanan bila baca

sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta

(alif)

ada teratak di hujung kampung

(ba)

bawah cermin kopak ada kotak

(ta)

tersembunyi dalamnya ada tempurung

sembunyi bawahnya katak melalak

2x

(outro + chorus)

sample)

ternyata kamu lebih suci dari apa yang kubayangkan

36 comments:

mR.aSLaN said...

yup .. kalau lagu malique ni memang maksud dia mendalam .. joe flizzow pon begitu... org biasa takkan faham :-))

Azmie said...

bermaaf-maafan la kita... =)

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

:)))

My Life's Journey said...

salam pekenalan ..umi jd followewr kat cni.

Hrmm first time umi dengar ..lirik pun bagus .. sedap2 :)

Azeanthy Paiman said...

yups, i like this..=)

follow u,hit ma back ya=)

apick aichi said...

salam. ..
awak tak gitu maksud dengan ni,
namun mohon untuk kunjung kembali. ..
http://apickaichi.blogspot.com/

^_^

arein said...

like !!

AreDa said...

first time tau lagu ni..nway mmg maksud dia bermakna tapi susah sket nak paham untuk org tak bape nak paham mcm saya nih..heheh

nana said...

pernah dengar tapi sebelum ni hanya dengar tanpa menghayati. bila dtg cini terus terpaku menghayati...

ayano rosie said...

hai.....maaf baru bisa menyapa...

BAYU KURNIAWAN said...

follow back gan

nabByla said...

adik bella suka lagu nie. hehe..

follow u and thanks 4 the bw.

mikexplorer said...

thank you as always.. Keep posting my friend..

cik aied said...

hye..dah follow sini..

~cik una~ said...

follow cni.. follow blik tau??

ceritamory.blogspot.com :)

Cik Haiqal Is A Girl said...

Minat juga dekat lagu ni :D
Btw , kenapa awak buat muka meraung dekat shoutbox ? HAHA . Nak mintak orang follow leteww . HAHA . Don't worry . Dah follow dah . Syafarina ryte ?

En. Kronik said...

like.!

Atenyana said...

My mom's favorite song!:)

c'axoera said...

not bad ;]

Cik Haiqal Is A Girl said...

Sorry . I mean Syarafana . HAHA . Mistakes everywhere :D

nana said...

best!!!

Cik tikah said...

a'a, setuju! lagu ni best! :)

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

terbaekkkkkkk

Afzainizam said...

woooo selalu dengar lagu ni... bila baca liriknya baru mengerti maksudnya

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
teknik penyaduran chrome electro

eXpresi gue said...

thanks for visit

sdr musa said...

:)

CCTV Tasikmalaya said...

followed you, follow me back okay... :)

Faceboored. said...

Nice song. Aku layan lagu neh. :)

busanamuslim-tanahabang.blogspot. said...

alamak...merdu sendu merayu...

covalimawati said...

lagunya asik jg nih.. :) salam kenal

™FuulPatch™ said...

Nice lagunya asik,a big smile for you :)

amca© said...

aseeeek

sal.suke.coklat said...

Mmg Best! ^^ btw thnks visiting my blog !

l i n T e d d y said...

suka lagu jugak..superb!!!

farah izzati said...

best laguu nihh . terbaaiikk !

suha said...

first time dengar terus suka. hahah :]

Post a Comment