Saturday, November 19, 2011

Malaysia 1 - Myanmar 0

Perlawanan antara Malaysia dan Myanmar yang berlangsung petang tadi. Video dibawah bukanlah item viral yang dikongsikan oleh rakan-rakan aku, tapi topik tentang perlawanan tersebut dan gol yang dijaringkan Fakri telahpun menjadi perbualan di Facebook. Layan..



Game petang ni bagi aku kureng sikit kalo nak dibandingkan dengan game melawan Thailand dan Indonesia. Kurang gerakan-gerakan menarik dan banyak kesilapan-kesilapan mudah. Walaubagaimanapun, misi untuk ke final telah tercapai. Untuk final nanti, Malaysia akan bertemu semula Indonesia yang baru saja mengalahkan Vietnam 2-0.

Harapan aku di final nanti adalah supaya penyokong-penyokong Indonesia menghormati negara dan pemain-pemain Malaysia seperti semasa nyanyian negaraku dan semasa pemain kita nak datang atau balik dari stadium. Kenapa perlu kita membenci sesama sendiri? Kita kan serumpun, banyak persamaan budaya dan banyak persamaan tradisi. Peace yooo!

Update: Baru belajar embed Facebook video :p Video ini dihasilkan oleh seorang mahasiswa dari Indonesia yang belajar di Malaysia. 

 

Terlalu banyak salah faham rupanya antara kita dan mereka dan mungkin ada "pihak" yang berniat jahat nak melaga-lagakan kita. So, aku nasihatkan, kaji la sesuatu maklumat tu sebelum menerimanya bulat-bulat atau mungkin kita yang jadi mangsa dan diperalatkan oleh "pihak" yang berniat jahat tersebut.

26 comments:

Mars Mell-o said...

singgah balik dan juga follow :)

Unknown said...

Ye betul tu. X patut bergduh kerana x mendatangkan kebaikan pun. Harap2 di final nanti perlawanan akan lebih menyengat.

Solichin Toip Musik said...

Saya setuju dg harapan Anda. Malaysia-Ina itu ttangga & serumpun.

Nasution Clan said...

setuju...Indonesia -Malaysia hubungannya seharusnya lebih baik. dalam pertandingan kalah menang adalah hal yang biasa. kenapa harus diributkan....semoga kita bisa menjaga Ukhuwah. jangan mau terprovokasi oleh pemahaman Nasionalisme yg sempit.....

Jessy said...

yoo vistit to my blog http://fatezero-fan.blogspot.com/

ensiklopedinfo said...

setuju sekali... damai itu indah kawan... Salam Blogger Indonesia

SwEetForEst said...

bola..bola..bola..jom singgah blog sweet plak..

^___^

mario said...

nICE BLOG!

Free Sotware said...

Ok gan. semoga dengan sepakbola semua benih benih permusuhan dpat sedikit hilang..
mampir balik ya gan, ada info terbaru nih klik...Tips Charge HP Tanpa Charger

Anna said...

Apa yang aku perasan,media yang membuat cerita yang tak betul. Bila hari-hari orang baca berita yang buruk,lama-lama orang terus percaya . Bagi aku, yang boleh baiki hubungan dua negara ini ialah media. Selalu sangat buat provokasi tanpa usul periksa.

Farahin Shahadan said...

Esok yang pasti Malaysia mampu kalahkan Indonesia buat kali kedua.

Yang aku pleknya, time Indon kalah dengan dengan Malaysia baru baru neh, makcik jual bakso kat bawah uma aku neh plak emo lebih. Marah2 customer orang msia. Kang kalo aku da cepuk dye, neh makan dye kang!
haha!

*panjangnya aku komen? =,="

Perlengkapan Bayi Murah said...

Goodbye Vietnam....

Welcome Malaysia,Selamat bertanding di GBK.
Indonesia Vs Malaysia....Untuk kali ini saya prediksi 2-0.
Indonesia pasti menang !!!!

Jasa Pembuatan Website said...

kalah menang itu hal yg biasa...tapi tetap Indonesia menang di final... :)

nuraisyahazman said...

a nice video untuk semua .eh nice blog :D

Angel Girsang said...

boleh ajarin aku bahasa malaysia? << google translata :D

CikguShikin said...

Terharu dengan video tu. Saya suka Bahasa Indonesia. Tapi tak pernah kurang cinta pada Malaysia

Asli Urang Banua said...

Saya setuju sangat..!! Indonesia dgn Malaysia seharus'nya tidak saling membenci/memprovokasi ke arah yg lebih buruk. Hanya segelintir oknum yg menginginkan hal itu terjadi..

Kita serumpun sahabat..!! Damai itu indah..

#Salam Sahabatku..!!

Anonymous said...

64 peratus dri penduduk malaysia adalah berdarah indonesia . Kajilah jika mau aibkan malaysia pun kalian seperti mengaibkan darah daging sendiri . Zaman sukarno dulu pelajaran tak setinggi sperti skrng . Sekarang semua dah maju, antara dua ngara sepatutnya bergabung dalam perbagai faktor . Kalau dimalaysia makan minum dan tidur bersama warga indonesia adalah lumrah, kerna menganggap mereka saudara . Bagaimana pula di ngara indonesia , adakah sudi buat demikian, maklum lah kami kan ngara maling , pencuri budaya , dan lain2 . Sebelum kalian berkata sesuatu tanpa relevan kunjungi dulu malaysia dan lihat sendiri melayu2nya hidup seperti ngara kalian juga , ada jawa ada minang ada bugis sunda dan lain2..

Saya berusia dah 66 tahun , asal sumatera dan alhmdullilah sya dah jadi warga malaysia sudah 15 tahun . Hidup aman dan makmur. Jarang sekali melayu malaysia nak sakiti hati saya, bertuah saya sering dibantu sehinga skrang rezeki saya dan family saya di medan bertambah2 ....
Buat anak2 indonesia semua , sbenarnya rakyat2 indonesia disenangi malaysia bahkan siap dibantu jika ada kesulitan .

Rakyat malaysia di ajari menyayangi bangsa asing seperti menyayangi bangsa sendiri . Jika ada sedikit masalah seperti dera dan sbgainya itu semua lumrah dan jgn terburu2 memaki atau berdemo tanpa selidiki . Bukan semua melayu mlaysia suka mendera , itu mungkin bukan dari golongan melayu .

Saya terpanggil satu ketika untuk memberi pandangan pasal budaya . Jika kenegeri sembilan rata2 rakyatnya adalah minang , mereka seperti saya juga tetap mengunakan adat nenek moyang saya dari indonesia iaitu budaya minang . Budaya minang berakar umbi sekian lama dimalaysia . Bagaimana kami nak buang ? Bagaimana kami dituduh mencuri budaya ?
Begitu juga jawa dijohor . Adakah jawa di johor juga pencuri budaya indonesia ? Sedangkan mereka memng asli dari indonesia yg menetap sekian lama di malaysia ?

Peribumi malaysia tidaklah ramai , cuma 16 peratus , yg lainnya adalah dari negara nusantara indonesia dan lain2 ngara .

Maaflah saya sudah di ambang senja, sampai masanya saya dipanggil allah dan saya harap kedua2 ngara berbaik2 lah selagi termampu . Usah bikin ulah berterusan ..

Kpd admin blog ni , kalaupun nak invite dan nak minta kami share dgn awak , kasilah salam terlebih dulu di SHOUTBOX , sbgai menunjukan betapa sopannya kita kpd setiap tetamu yg kita jemput . Askum wbt .... Dari : - Hamba Allah Di Taman Senja -

shzyswl said...

video y bagus, i didnt even know maksud budak bagy diaorang ialah hamba

Βόρειος Άνεμος said...

hello from Greece,nice goals.

kang ucup said...

niceinfo!

Festy Winda Sari said...

nice blog, nd very like it :) SALAM SAHABAT BLOGGER INDONESIA

jasa beli ebay said...

ktia semua serumpun seharusnya bisa saling berbagi dan berkerjasama

perlengkapan bayi murah said...

nice share biarpun sudah lama , thanks

sewa tenda roder said...

i dont usually learn from blog , but here i found something different. thanks !

perlengkapan bayi jakarta said...

salam dari negeri seberang :)
nice post teman !!

Post a Comment